سخن از فهمیدن و نفهمیدن این جماعتِ مدعی است از تفسیر به رأی قرآن که هر چه بخواهند از خُم رنگ‌رزی خود بیرون می‌آورند. خود را شیعه می‌خوانند و به اصول عدل و امامت قائل نیستند و می‌خواهند رأی مردم را در برابر خواست خداوند قرار دهند؛ و مگر ابلیس به همین طریق، کافر نشد؟

گروه فرهنگی مشرق - روزنامه بهار، روز صبح چهارشنبه اول آبان، سرمقاله‌ای را به قلم سید علی‌اصغر غروی منتشر کرد که رونوشتی برابر اصل از ادعاهای وهابیون در خصوص انتصابی‌نبودن جانشینی پیامبر اکرم(ص) است. نشر اعتقادات خرافی و پوسیدۀ این عضو فعال نهضت آزادی در آستانه عید غدیر، حکایت از افراد پشت صحنه‌ای دارد که منتظرند تا چنین نظریه‌پردازانی برای‌شان جاده صاف کنند تا ایشان هجوم آورده میراث اسلام و انقلاب را تاراج برند.

از این اهانت به ساحت امیر مؤمنان هرگز نمي‌توان به ‌اين سادگي و با يک عذرخواهی عادي و چاپ چند نقد در روزنامه، بدون اظهار توبه نويسنده هتاک آن، گذشت؛ چه آنکه اين وهابي‌مسلکان اگر راه را براي اين قبيل شبهه‌افکني‌ها و هتاکي‌ها باز ببينند ديگران را نيز به ترويج افکار شوم و مسموم خود تحريک خواهندکرد. ما نه‌تنها به این جماعت اطمینان نداریم و صداقتی در ایشان نمی‌بینیم بلکه از آن بیم داریم که ده روز بعد که محرم می‌آید باز هم مرض‌های قلبی خود را به نحوی دیگر بروز دهند و از شمر و یزید هم حمایت کنند؛ چنانکه پيش از اين نيز در روزنامه‌های خود چنين اعمالي را مرتکب شدند.

*****

آنها که از مسیر اعتدال شیعه دور افتند یا به تفريط متجددان دچار می‌شوند یا به افراط متحجران وهابی؛ لذا برای ما تعجبی ندارد که آمریکا از حکومت پادشاهی عربستان سعودی حمایت می‌کند؛ در حالی که این کشور نه مجلس شورا دارد و نه حکومت جمهوری و انتخابات. اوضاع روزنامه بهار نیز که خود را در شمار متجددان می‌خواند به همین قیاس بگیرید. سرمقالۀ روز اول آبانِ این روزنامه به قلم علی‌اصغر غروی (که آشکارا حامی وهابیون و سلفی‌های عربستان است) نشان می‌دهد که آنها مرض‌هایی در قلوب‌شان پنهان کرده‌اند، مرض‌هایی که گاهی آنها را به افراط‌ می‌کشاند و گاهی به این تفریط‌ها دچار می‌شوند. درست مانند سوارکاری که پالان مرکوبش را سفت نکرده و در پیچ و خم جاده یا به جانب راست و یا به جانب چپ متمایل می‌شود و عن‌قریب به زمین افتد و به مقصد نرسد.

صحبت از بصیرت و فراست نیست بلکه از فهمیدن و نفهمیدن این جماعت مدعی است، از تفسیر به رأی آیات قرآن؛ و اینکه آنها هرچه را بخواهند از خُم رنگ‌رزی خود بیرون می‌آورند. خود را شیعه می‌خوانند و به اصول عدل و امامت قائل نیستند و می‌خواهند دموکراسی و رأی مردم را در برابر خواست خداوند قرار دهند. و مگر ابلیس به همین طریق کافر نشد؟ او نیز به کثرت فرزندان نسل آدم(ع) که قلاده بر گردن‌شان خواهد گذاشت مغرور بود که تا در قیامت لشکر بزرگی در برابر سپاه اندک مؤمنان خدا، بر پای دارد: ﴿قَالَ أ رَءَيْتَكَ هذَا الَّذى كَرَّمْتَ عَلىَّ‏َّ، لَئنِ‏ْ أخَّرْتَنِ إلىَ‏ يَومِ الْقيامَةِ لَأحْتَنِكَنَّ ذُرِّيَّتَهُ إلاّ قَليلاً * قَالَ اذْهَبْ فَمَن تَبِعَكَ مِنهُمْ فَإنَّ جَهَنَّمَ جَزَاؤُكمُ‏ْ جَزَاءً مَّوْفُوراً (إسراء/ 62 و 63).

غروی چه می‌گوید؟

در دانشنامه مجازي ویکی‌پدیا نقل است که سید علی‌اصغر غروی متولد سال ۱۳۲۵ در اصفهان، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران و مسؤول شاخه اصفهان این حزب است. پدر وی، سید محمدجواد غروی، روحاني بوده ‌است و پسران وی، از اعضای شاخۀ جوانانِ نهضت آزادی هستند. علی‌اصغر غروی در سال ۱۳۵۳ برای ادامه تحصیل به لبنان رفت و در سال ۱۳۵۸ به اخذ درجه دکترای فلسفه اسلامی از دانشگاه سن‌ژوزف بیروت نائل آمد.

با اندکی تأمل در عقاید محمدجواد غروی (1384-1282)، واضح می‌شود که او در مسائل فقهی سعی می‌کرده تا آرای متفاوتی داشته باشد و مثلاً نماز جمعه و نماز عیدین (فطر و قربان) را واجب می‌دانسته است. او از قبل از انقلاب اسلامی، نماز جمعه می‌خوانده و بعد پسرش را نیز بر جای خود گماشته است تا راه او را ادامه دهد. گويیا وصیت کردن ایشان و نصب جانشین برای خود همچون خلفای اول و دوم ایرادی ندارد و فقط وصیت‌کردن پیامبر خداست که مورد ایراد است!

اندیشه وهابیون و سلفی‌ها، بیش از پنجاه سال است که در میان شیعیان ایران نفوذ کرده و لذا استدلال‌هایی از جنس عقاید التقاطی ایشان، برای ما شیعیان تازه نیست. با مرور سرمقاله روزنامه بهار واضح می‌شود که نویسنده، دین را از حکومت و سیاست جدا می‌داند و قصد کرده به هر نحو ممکن نتیجه بگیرد که خداوند امام علی(ع) را نصب نکرده چون با حق انتخاب و اختیار بشر مخالف می‌شود!

ذیلاً خلاصه‌ای از سرمقاله علی‌اصغر غروی در روزنامه بهار به رسم امانت نقل می‌شود و سپس پاسخ هر بند، با همان شماره می‌آید:

1- طبق بقره/ 124 وقتی کلمات یعنی وحی خداوند بر ابراهیم به اتمام رسید، خداوند او را «امام» قرار داد. آیا مراد از این امامت، پیشوایی سیاسی جامعه است؟

2- با بررسی «الْیومَ أکمَلْتُ لَکم دینَکم و أتْمَمْتُ عَلَیکم نِعْمَتی و رَضیتُ لَکمُ الإسلامَ دیناً» (مائده/ 3) که از معرفی علی(ع) به جانشینی سیاسی پیامبر(ص) خبر می‌دهد هشت مطلب ذیل به دست می‌آید:

الف) از آیات قبل و بعد، برمی‌آید که خداوند به پیامبر امر فرموده که هر آنچه بر او نازل می‌شود ابلاغ کند و هیچ پیشامد و گزندی وی را از انجام رسالت باز ندارد. و از سیاق آیات چنین به‌نظر می‌رسد وحی قرآن بر پیامبر، تمام شده است.

ب) اگر جمله «بَلِّغْ ما اُنْزِلَ إلَیک» (مائده/ 67) معرفی علی(ع) به خلافت می‌بود، باید بلافاصله در همین‌جا آن را ذکر می‌فرمود و به تأخیر نمی‌انداخت.

پاسخ آن است که خداوند حکیم، مطابق بقره/124 فرموده است: «و إذِ ابْتَلىَ إبراهِیمَ رَبُّهُ بِكلَِماتٍ فَأتَمَّهُنَّ قالَ إنىّ‏ِ جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إماماً قالَ و مِن ذُرِّيَّتى قالَ لا يَنَالُ عَهدِىَ الظَّالِمین». علی‌اصغر غروی مدعی شده است که این آیه، پایان نزول وحی بر حضرت ابراهیم(ع) را اعلام می‌کند. در حالی‌که سخن از «اتمام کلمات و وحی خدا بر ابراهیم» در میان نیست بلکه آیه اشاره دارد که خدای تعالی پس از آنکه حضرت ابراهیم(ع) را به امتحانات سختی (همچون ذبح فرزند) آزمود، به او خبر داد که وی را در جهان شهرت می‌بخشد و امام و رهبر مردمان می‌کند و همین‌طور هم شد. شهرت حضرت ابراهیم(ع) از قوم خود بیرون رفت و طریق او در دینداری سرمشق مردم شد (قَدْ كَانَتْ لَكُم اُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فى إبراهيم ممتحنه/ 4).

غروی قصد کرده تا با کمکِ آیات 3 و 67 از سورۀ مائده، نتیجه بگیرد که مقصود از کمال دین و تمام نعمت، پایان یافتن دورۀ وحی به پیامبر اکرم(ص) است، مشابه با آنچه وی درباره حضرت ابراهیم(ع) ادعا کرده است. در آیات 3 و 67 از سورۀ مائده خداوند به پیامبر اکرم(ص) فرمان می‌دهد که بدون خوف و اندیشه از مردم، آنچه را که من بر تو وحی کرده‌ام، ابلاغ کن:

يَأيهَُّا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما اُنزِلَ إلَيْكَ مِن رَّبِّكَ و إن لَّمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رسَالَتَهُ، و اللهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ، إنَّ اللهَ لا يَهْدِى الْقَومَ الْكافرين (مائده/ 67). اى پيامبر، آنچه از پروردگارت بر تو نازل شده است به مردم برسان. اگر چنين نكنى امر رسالت او را ادا نكرده‏اى. خداوند تو را از (آسیب) مردم حفظ مى‏كند، همانا خدا مردم كافر را هدايت نمى‏كند.

الْيَومَ يَئسَ الَّذينَ كَفَرُواْ مِن دينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُم و اخْشَونِ الْيَومَ أكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ و أتْمَمْتُ عَلَيكُم نِعْمَتى و رَضيتُ لَكُمُ الاسلامَ ديناً (مائده/ 3). امروز كافران از دين شما نوميد شدند. از آنان مترسيد از من بترسيد. امروز دين شما را به كمال رسانيدم و نعمت خود را بر شما تمام كردم و اسلام را دين شما برگزيدم.

علمای شیعه از قبیل علامه طباطبایی در تفسیر المیزان به قدر کفایت بحث کرده‌اند که این دو آیه در خصوص نصب امیرالمؤمنین(ع) به جانشینی رسول خدا(ص) است. آیه سوم مائده در میانۀ آیات فقهی ذبح و آیه 67 در فاصله مذمت یهود همچون یک جمله معترضه آورده شده است.

جناب غروی در ادامه نوشته است:

ج) اگر مضمون آیه سوم مائده را «نصب سیاسی» بپنداریم، با آیاتی ناسازگار می‌شود که به پیامبر دستور می‌دهد در ادارۀ دنیای مردم (یعنی همان «امر») با آنان مشورت کند: «و شاوِرهُم فی الأمر» و «و أمرُهُم شُوری بَینَهُم».

خداوند حکیم، به مسلمانان اجازه داده تا دربارۀ مسائل روزمره خودشان، مشورت کنند و البته موضوع کشورداری و سیاست مُدُن شامل آن نمی‌شود. زیرا حکومت در واقع «امر الله» است و نه «امر النّاس». قرآن مجید، «حکومت» را تماماً متعلق به خداوند دانسته و فرموده که حضرت حق به هر کس که بخواهد خواهدش داد: «قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتىِ الْمُلْكَ مَن تَشَاءُ وَ تَنزِعُ الْمُلْكَ مِمَّن تَشَاء» (آل‌عمران/ 26).

نویسنده به خیال خود دارد کم‌کم زمینه را فراهم می‌کند تا در انتها نتیجه بگیرد که چون انتصاب امام از سوی خداوند، نوعی جبر و تحمیل است و چون انسان آزاد آفریده شده است پس امام علی(ع) نباید منصوب از سوی خداوند باشد! البته ایشان فعلاً صلاح ندانسته‌اند تا جلوتر بروند و بگویند که نصب رسول الله(ص) نیز با انتخاب و اختیار انسان مخالف است.

وي در ادامه نوشته است:

د) علی(ع) در نهج البلاغه تأکید کرده است که حکومت سیاسی از طریق بیعت و رأی در اختیار قرار می‌گیرد، مانند نامه 6 نهج البلاغه در خطاب به معاویه. لذا خلافت، امری انتصابی از جانب خداوند نیست و جانشین سیاسی رسول خدا باید توسط مردم «انتخاب» شود.

ﻫ) علی(ع) هرگز از حق خلافت و حکومت و انتصاب خدایی سخنی نمی‌گوید و در خطبه‌های نهج البلاغه تماماً بر توانایی‌های خود تأکید دارد.

مرحوم محمد دشتی در حاشیه نامه ششم نهج البلاغه اینطور نوشته است: «اين سخن امام عليه السلام، روش استدلال و مناظره بر اساس باورهاى دشمن است. زيرا معاويه به ولايت و امامت امام على عليه السلام و نصب الهى و ابلاغ رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلّم اعتقاد نداشت و تنها در شعارهاى خود، بيعت مردم و شوراى مسلمين را مطرح مى‏‌كرد. امام در استدلال با معاويه ناچار معيارهاى مورد قبول او را طرح مى‏فرمايد كه تو اگر بيعت را قبول دارى مردم با من بيعت كردند و اگر شورا را قبول دارى، شوراى مهاجر و انصار مرا برگزيدند، ديگر چه بهانه‏‌اى مى‏‌توانى داشته باشى؟! در صورتي كه امام عليه السلام باور و اعتقادات خود را نسبت به امامت و رهبرى عترت در خطبه‌های 1 و 2 و 144 و 97 و 120 و 93 مشروحاً بيان داشته است».

سخن حق آن است که امام نیز مانند نبی، از سوی خداوند منصوب می‌شود ولیکن حاکم‌شدن آنها مستلزم پذیرش مردم است و اگر نپذیرند به عذاب دچار می‌شوند. بسیاری از کسانی که پیامبران خدا را تکذیب کردند همچون اقوام نوح و عاد و ثمود و لوط به عذاب الهی دچار شدند. برادران یوسف نیز جانشینی آن حضرت را بر پدرشان قبول نکردند و خداوند به این فرزندان ابراهیم(ع) رحم کرد و پس از آنکه یوسف را به صدارت رساند رزق برادران را در دستان او قرار داد.

امام علی(ع) بر خلاف آنچه نویسنده پنداشته از حق خلافت رسول خدا و انتصاب خدایی به کرّات سخن گفته است. خلافت رسول خدا(ص)، هم حق امیرالمؤمنین بود و هم تکلیف وی. بر خلاف آنچه این روزها رایج است، در دین خدا حق و تکلیف مانند دو طرف یک سکه واحد هستند. همه می‌دانند که پیامبر اکرم(ص) فقط به علی(ع) وصیت کرده بود. این را بسیاری از مردم، عمیقاً دانستند و فهمیدند وقتی که می‌دیدند فقط علی(ع) است که بدهی‌های پیامبر را به درستی می‌داند و می‌پردازد. آیا رسول خدا دربارۀ چند درهم وصیت می‌کند و در خصوص مسئله مهم حکومت چیزی نمی‌فرماید؟! مگر قرآن به مسلمانان توصیه نکرده است که وصیت کنند؟ (مائده/ 106).

غروی واضحاً تجاهل کرده و نوشته است:

و) همکاری مشفقانۀ علی(ع) با سه خلیفه نشان از آن دارد که او آنها را غاصب خلافت نمی‌دانسته است. در کتاب الغارات آمده که امیرالمؤمنین(ع)، خلفای اول و دوم را دو امیر شایسته شمرده است که از سنت و روش رسول خدا تجاوز نکرده‌اند.

ز) (عیناً از مقاله غروی نقل می‌شود:) اگر امیرالمومنین(ع) فرمان خدا را برخلافت خود بعد از رسول اکرم(ص) می‌یافت، آیا شجاعت و شهامت و عدالت او اقتضا نمی‌کرد که یک تنه شمشیر برکشد و فرمان و عدل خدا را جاری سازد؟! و آیا از دروازه حکمت و شهر علم نبوی بعید نبود که بیان این حق را از وقت حاجت به تأخیر اندازد؟!

ح) تمام اعتراض علی(ع) به خلفای قبل از خود، معطوف به نصب خلیفه بعدی یا انتخاب جهت‌مند آنها بوده است (که به ترتیب توسط خلفای اول و دوم صورت گرفت). او به عدم انتخاب خود در شورای سقیفه هیچ اعتراضی ندارد، بلکه واکنش وی به این بود ‌که نتوانست خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهد.

در تورات و انجیل وعده شده است که یاران آخرین پیامبر دین مبارک او را که تا قیامت باقی است برای شما خواهند آورد، پس منتظر او بمانید (سفر پیدایش 49/10 و 18 تثنیه 33/ 2 مرقس 13/ 35). و ایضاً آمده که همه ملل جهان و حتی جزیره‌های زمین، منتظر دین اسلام هستند. اگر امیرالمؤمنین(ع) به مدد خلفا آمده و آنها را ارشاد کرده برای آن است که این وعده‌هایی که پیامبران از سوی خداوند به قوم‌شان رسانیده‌اند تخلّف نشود. در تلمود یهود ثبت است که دین پیامبر خاتم (که آنها او را «ماشیح» می‌نامند) در زمان نوۀ او، جهان را خواهد گرفت. و اگر حضرت علی(ع) بلافاصله جانشین رسول خدا(ص) می‌شد در زمان امام حسن یا امام حسین علیهما السلام دین اسلام، جهان را فرا می‌گرفت و صلح و رحمتی را که در زمان امام زمان(عج) وعده شده است از همان دوران امیرالمؤمنین(ع) بر مردم نازل می‌شد. حضرت ابراهیم(ع) که این را می‌دانست قوم آخر را «مسلمان» نامید: ﴿مِلَّةَ أبيكُمْ إبراهيمَ، هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمِينَ مِن قَبل حج/ 78 و خداوند از او قبول فرمود و در کتب انبیاء به آن بشارت داد. «شالوم» در زبان عبری همان «اسلام» است ولی یهودیان این نام خاص را به «سلامتی» ترجمه می‌کنند. به پیشگویی کتاب اشعیاء نبی توجه کنید: «دروازه‌ها را بگشایید تا امت عادل که امانت را نگاه می‌دارند داخل شوند. دل ثابت را در «سلامتی» [= اسلام] کامل نگاه خواهی داشت زیرا که بر تو توکل دارند» (اشعیاء 26/ 2 و3).

اینکه ایشان از امیرالمؤمنین(ع) انتظار دارد که یک‌تنه شمشیر بکشد و مخالفان حکومتش را از دم تیغ بگذراند شبیه استدلال خوارج است که نه رأی مولا(ع) را در ردّ حکمیت قبول کردند و نه حَکَم او یعنی مالک اشتر را. آنها ابوموسی اشعری را می‌خواستند که از قضا هیچ دشمنی با معاویه نداشت و لذا فریب عمرو بن عاص را خورد. خوارج سپس به علی(ع) می‌گفتند که اگر ما اشتباه می‌کردیم تو چرا با شمشیر ما را به راه راست هدایت نکردی؟! با اقتدا به آنان، جناب غروی یا جانب جبر را می‌گیرد و می‌گوید که علی باید شمشیر می‌کشید و حق خود را مطالبه می‌کرد و یا اختیاریِ مطلق می‌شود که خداوند نباید وصی پیامبر را انتصاب کرده باشد!

ادامه اين نقد را در قسمت دوم مي‌خوانيد..


* امیر اهوارکی




مخاطبان محترم گروه فرهنگی مشرق می توانند مقالات، اشعار، مطالب طنز، تصاویر و هر آن چیزی که در قالب فرهنگ و هنر جای می گیرد را به آدرس culture@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 49
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    0 0
    جناب مشرق !! در خواب تشریف داری... اون روز ها که صد ها دروغ علیه احمدی «زاد مینوشتی باید فکر امروز بودی..... امان از جهل
  • سیب کال ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    0 0
    نکنه گمان کردند با احمق طرفند. این ملی مذهبی ها به چی اعتقاد دارند که به این اعتقاد داشته باشند. مرحوم حاج احمد خمینی در موردشان به عمویشان مرحوم پسندیده گفته: ملی گراها، با برادر، امام، مرجع تقلید،و رهبر شما سرناسازگاری داشتند و دارند. اینها خون به دل امام راح مان کردند و آدم های بی دینی هستند که در قالب دین به اسلام و مسلمین ضربه می زنند.(مجموعه آثار یادگار امام، جلد 1، موسه تنظیم و نشر اثار امام، ص613) بی جواب نمی گذاریم شان. بگذار سرشان را از لانه هایشان بیشتر بیرون بیاورند افعی های سمی...
  • دوست ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    0 0
    چشم وزارت ارشاد روشن....
  • علی ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    0 0
    چند هفته پیش در کنار عکس شیمون پرز از بنی اسرائیل در مقابل بنی آدم دفاع شد در حالی که بنی اسرائیل یعنی فرزندان یعقوب که خود یعقوب هم مانند بقیه ذریه آدم علیه السلام است وقتی به تذکرات مکرر توجه نمیشود این رشته سر دراز خواهد داشت .
  • شناس ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    0 0
    مطلب امروز این روزنامه هم در قسمت پایانی مشکل داشت
  • ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    0 0
    متأسفم برات ناشناس. فعلاً بحث در مورد مولاي علي است. الان بايد به فكر چاره بود، نه شخم گذشته.
  • محمد ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    0 0
    بسيار ممنون از تحليل جامع،اما به زبان ساده شما. خدا "مشرق" در راه اسلام پايدارتان گرداند. در مورد اينكه چرا حضرت امام علي(ع)، مجبور به كمك به 3 خليفه شدند، اين نكته قابل ذكر است كه وقتي آن حضرت به حقي كه خداوند براي ايشان مقرر كرده بود نرسيد، نخواست با قطع همكاري با خلفا، حكومت اسلام از آن كه هست بدتر شود. لذا همكاري كردند تا دستورات اسلام را با اينكه به نام ايشان زده نمي‌شد، حفظ كنند. به همين خاطر، ايشان از كمك به ساير خلفا دريغ نكردند. اين از بزرگواري غير قابل وصف اميرالمؤمنين امام علي(ع) است، نه از حق بودن ساير خلفا. نكته بعد، در مورد اينست كه چرا ايشان منتظر درخواست مردم ماندند. خب معلوم است! به اين خاطر كه اگر مردم همراهي نمي‌كردند و آن مقبوليت ايجاد نمي‌شد، چطور مي‌توانستند امور و حكومت را به دست بگيرند؟! اما اين به اين معنا نيست كه مشروعيت حاكم در اختيار مردم است. به همين خاطر است كه در دوران 25 سال دوري مولا علي از حكومت، همچنان اطاعت از ايشان بر آگاهان راه حق واجب بود.
  • محمد ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    0 0
    علي(ع) مي‌خواست در برابر دشمنان دين شمشير بكشد، ولي سربازي نداشت. ياري نداشت. مگر ما مرده‌ايم كه بگذاريم بار ديگر خليفه الهي را عوض كنند. هنوز اهل كوفه نشده‌ايم كه اين جماعت بوي كباب به مشامشان خورده. مشامشان را پايين مي‌آوريم در 9 دي ديگري. توهين به مقدسات، خط قرمزي بود كه ناديده گرفته شد. افسادات منتظر قيام ملت باشند.
  • مقداد ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    0 0
    من هرگز از پیدایش افراد شکّاک در اجتماع که علیه اسلام سخنرانی کنند و مقاله بنویسند، متاثر نمی شوم هیچ، از یک نظر خوشحال هم می شوم! چون می دانم پیدایش اینها سبب می شود که چهره اسلام بیش تر نمایان شود. // پیرامون جمهوری اسلامی -شهید مطهری
  • کیوان ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    0 0
    شما نمی خواد ار آب گل آلود ماهی بگیری ... تا قیامت هرکی هرگوشه ی کشور غلطی بکنه شما میخواین بگین احمدی نژاد اگه بود فلان!!! حالا نه اینکه زمان احمدی نژاد گل و بلبل بود و فرهنگ مملکت بیست بود!!!
  • ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    0 0
    باید روزنامه بهار شرق را نقره داغ کرد
  • ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    0 0
    اسلام دین خشونت و نفرت است؟ اگر نه چرا مشرقی ها که صدای اسلام خواهی یشان بلند است. همواره به خشونت و نفرت و تفرقه در کشور می اندیشند؟
  • امیر محمد ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    0 0
    تشکر از مشرق... نظر استاد رائفی پور در مورد مقاله این ملعون با سرتیتر آوای خوار http://antisemitism.blogfa.com/
  • مزرعه ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    0 0
    زنده باد بهار و غروی....
  • حسن ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    0 0
    سایت بهار، لینک مربوط به این مطلب رو برداشته، لطفا صفحه اول بهار رو برای دانلود قرار بدید
  • ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    0 0
    روحانی متشکریم
  • سید امیر ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    0 0
    وزیر ارشاد بیداره ؟ هیچی نمیگه چرا ؟
  • سگار - اجتماع نیوز ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    0 0
    خبره درست! اما خب مشرق جان درغ هم گاهی وقتا می گویی ها !!!
  • ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    0 0
    این جنابان غروی پدر و پسر در شهر نایین استان اصفهان تحرکات زیادی در برپایی مجالس خانگی و ترویج عقایدشان داشته اند از نزدیک کسانی را که در این مجالس شرکت کرده و از ارادتمندان این پدر و پسر هستند را دیده ام عقایدشان کپی برابر اصله فرقه منحوس وهابیت است.
  • موسی ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    0 0
    (پیامبر ص به حضرت علی ع فرمودند : کینه هایی در دل این قوم میبینم که آشکار نمیسازند الا بعد از مرگ من ) این دیو صفتان همان فرزندان قاتلین پیامبران و امامان در طول تاریخ اند لعن الله اجمعین
  • ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    0 0
    آزادی بیان روزنامه هاست دیگه کسی نگه چرا خیلی چیزها محدود بود
  • ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    0 0
    سيد جواد غروي مورد نفرت مردم و علماي اصفهان بود و به دليل عقايد فاسد و وهابي زده اش هيچ جايگاهي در بين آنان نداشت اما گروهي اندك و منحرف دور او را گرفته و اكنون فرزندش نمادي از وهابيت انحرافي است كه بين شيعيان رسوخ كرده است
  • ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    0 0
    چرا همه ساکتن من موندم؟ چراهیچ برخوردی نشد ؟ ..
  • ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    0 0
    هر چند که الان قدر محمود رو بیشتر میدونیم اما ممنون به خاطر غیرت انقلابیتون...چون سایتای به اصطلاح انقلابیمون خفه خون گرفتن ، حالا اگه یکی خدای نکرده توهین می کرد آسمون و زمین رو بهم میدوختن که البته کار درستیه ولی علی مظلوم بوده و مظلوم هست.
  • سید کریم ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    0 0
    به میمنت و شادی دوره اصلاح طلبان و روزنامه های زنجیره ای از همین حالا شروع شد دیگر این روزنامه ها ابایی از اینکه حتی ائمه معصومین (ع ) و امام حسین (ع) را هم نقد کنند نخواهند داشت . مطمئن باشید برخورد جدی نیز با اینان صورت نخواهد گرفت . این امر مسبوق به سابقه بوده و کافی است چند روزی یکی از آنها تعطیل کنند آنوقت با استفاده از باصطلاح کارشناسان و حقوقدانان هم مسلک خود چنان هیاهو و شانتاژ براه می اندازند که بیا و ببین . و اگر هم حکم بر این باشد که روزنامه را کلا ببندند با یک اسم جدید و البته همان عوامل قبلی (همان خر با پالان جدید) بکار خود ادامه می دهند تا کنون از خود پرسیده اید چرا همیشه مطالب ساختار شکن و ضد ارزشهای دینی و ملی در روزنامه هائی نظیر شرق و آفتاب یزد و بهار اعتماد و ... نوشته می شود ؟ چرا نویسندگان عوضی و وطن فروش و معاند این روزنامه ها را بعنوان پاتوق برای خود انتخاب کرده اند؟ جواب ساده است . این روزنامه ها در عین نامردی بسیار حرفه ای عمل می کنند آنان ابتدا مقالات مورد نظر خود را که عموما ساختار شکن و مغایر با مصالح دینی و ملی است را منتشر می کنند البته می دانند که خوانندگان محدودی آن مطالب را مطالعه می کنند . اما این را نیز می دانند که مطالب آنها اعتراض و حساسیت جامعه را بر می انگیزد و این اعتراض به رسانه های دیگر نظیر صداو سیما نیز کشیده میشود آنوقت عده زیادی از روی کنجکاوی هم که شده بدنبال مطالب آنان خواهند بود و این همان هدف پلیدی است که گردانندگان این قبیل مطبوعات دقیقا آن رادنبال می کنند.
  • مهدی ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    0 0
    متاسفانه دایره اعتقادات دینی شما یک دایره وسیع میباشد که هر گونه بحث پیرامون این دایره وسیع را تاب نمی آورید میترسم از روزی که امام زمان را هم متهم به تشکیک در دین کنید....
  • داود ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    0 0
    یکی نیست به ااین احمق ها بگه اگر امامت انتخابی است و انتصابی نیست چرا امام زمان ما از طرف خدا انتصاب شده و الان حدود1200 سال است که سرور ادمیان است اهای نهضت ملی ها شما دین را نبوت را امامت را بر اساس منافع خودتان تفسیر میکنید مثل وهابی ها و سلفی ها که از دین فقط برای غرایز جنسی استفاده میکنند
  • علي ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    0 0
    اولين وآخرين بارت باشه روزنامه بهار!وگرنه مثل موش تولونه ات خفه ميشي!
  • ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    0 0
    سید علی‌اصغر غروی متولد سال ۱۳۲۵ در اصفهان، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران و مسؤول شاخه اصفهان این حزب است
  • ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    0 0
    سید علی‌اصغر غروی متولد سال ۱۳۲۵ در اصفهان، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران و مسؤول شاخه اصفهان این حزب است
  • عباس ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    0 0
    واقعاً امان از جهل... فرصت رأی بزرگ ملت به احمدی نژاد و حاکمیت گفتمان اصیل انقلاب را فدای چند نفر آدم کم ارزش و تعدادی حرف مفت کردن بوود که نتایج امروز را به بار آورده. واقعاً امان از جهل
  • ایمانی ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    0 0
    "ملاک وضعیت فعلی افراد است" الحمدلله امروز "مشرق"، در فضای مجازی، در خط ولایت ، عملکرد مثبت و قابل تقدیری دارد. خدا قوت!
  • ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    0 0
    دستتون درد نکنه. پاسخی کامل و جامع . خدا استاد رو حفظ کنه
  • ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    0 0
    آخه اینها اولین امام رو قبول ندارن که بخوان آخرین امام رو قبول داشته باشن .
  • ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    0 0
    اگر علی پیشوای سیاسی نباشد پس کی لیاقت اینرا دارد که پیشوای سیاسی شود؟ نکند جوابتان خودتان هستید!!!!!! ..و... هم همین اعتقد را داشتند که حاصلش در این زمان وهابیت و سلفی گری شده است که جز وحشیگری از اسلام چیز دیگری تبلیغ نمی کند. و از همه جالبتر این است که اصلاح طلبان آزادی را در اهانت به دین و انحراف مردم از شیعه اصیل می دانند و نمی دانند که اگر زیر سوال بردن دین و بی دینی آزادی بود پس چرا اروپا و آمریکا امروز به اینروز افتاده اند که مردمش به دلیل انحرافات دینی به شیطان پرستی و فرقه های ظاله دیگر که جنایات وحشتناکی می کنند روی آورده اند.حوادث روزنامه ها رابخوانید.هرچند روز یک طفل توسط پدر یا مادر آمریکایی یا اروپایی کشته می شود ؟قربانی تقدم خدای شیطانی. خدا رحم کند اگر این فرقه اه پیشرفت کنند!!!!!!!!!!!!!!
  • sadat ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    0 0
    مرگ بر منافق مرگ بر خائن
  • من ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    0 0
    هنوز از میوه ها توتی رسیده؛منتظر مقاله بهائیان؛منافقین و سلطنت طلبان باشید0
  • manamhamintor ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    0 0
    marg bar amrika
  • حسن ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    0 0
    خداوند حافظ اسلام هست ما باید از مسلمانی خودمون محافظت کنیم این قبیل افراد سعی در آلوده کردن اذهان مردم دارن و اهداف دشمنان اسلام رو دنبال می کنند.
  • یا حق ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    0 0
    بهار نمی فهمد که چه می گوید او نفهمیده که خداوند در آیه اطیعواالله و اطیعوالرسول و اولی الامر اطاعت مطلق از رسول و اولی الامررا علیرغم وجود قرآن در راستای اطاعت مطلق از خود قرار داده است و این اطاعت مطلق و بدون شرط یعنی معصوم بودن رسول خدا و اولیای خدا ونه اطاعت از غیر معصوم و واو عطف بین واژه رسول و اولی الامر میرساند که اولی الامر در ادامه اطاعت و حرکت رسول خداست و به همین خاطر رسول خدا کتاب خدا و عترت (اولیای خدا )را دو میراث کرانسنگ دانست یعنی همراهی کتاب و عترت باهم .لذا نیازی به این همه سروصدا نبود که بهار چنین گفت .زیرا قرآن خود بروشنی مبین ولایت معصوم در ادامه هدایت گری رسول خداست . بخاطر وجود عترت خدا دیگر نیازی به اعمال سنت خود یعنی ارسال رسل ندید.زیرا علی و اولاد علی ع خدا را مستغنی از ارسال رسل پس از فقدان پیامبر رحمت نمودند .مستند ولایت حقه علی ع آیات کتاب خداست ونه اوراق روزنامه بهار . لذا نیاز به این همه جارو جنجال نبود ولی زشت تر از کار بهار نادان کار کسانی است که خود جای خدا نشستند و حکم به سیاسی بودن قرآن و ولایت معصوم ع دادند و این ظلم به قرآن در حالی است که قران نه سیاسی است نه اقتصادی نه علمی و نه هنری است بلکه قرآن کلام خداست سخن خداست پیام خداست و طریق هدایت با همراهی معصوم است همین ولا غیر . نه یک کلمه بیشتر ونه یک کلمه کمتر . فاین تذهبون بکجا میرویم .؟هرکس غیر این معنا را بگوید در واقع دریای بیکران قران در شیشه تنگ و تاریک برداشتهای ذهن کوچک خود قرار داده است .و این یعنی مدعیان حمایت از ولایت معصوم ع نفهمیدند که اصلاً هدف خلقت از نگاه قران چیست ؟
  • مهدی 9792025 ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    0 0
    بهتر به جای استفاده از لفظ " ملی مذهبی" برای یک عده آدم معلوم الحال غربزده همان نهضت آزادی استفاده شود که سابقه سیاهشان گم نشود, چون آنها نه ملی هستند و نه مذهبی!
  • توحید ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    0 0
    دین خدا غریب است . یک دسته از کسانی که آن را غریب کرده اند اصطلاحا روشن فکرهای (سازش فکر ها) عقب نشین از اصل دین اند. برخورد درست پاسخ منطقی علماست به کسانی که می خواهند قرائت های دیگری از تعالیم دین ارائه کنند. . . این محیی معالم الدین و اهله؟
  • توحید ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    0 0
    خشونت و نفرت ؟!! تو که به خیال خودت طرفدار خشونت و نفرت نیستی(!) داری با خشونت از اسلام اعلام نفرت می کنی برادر!!!
  • علي ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
    0 0
    اين احمق ها منظورشان از اين كارها ايجاد سر و صدا است براي بيدار كردن راي هاي خاموش براي انتخابات مجلس آينده! احمق ها فكر كردند تمام آنها كه در انتخابات شركت نميكنند ضد نظام هستند اما مثل سي و چند سال گذشته كور خوانده اند
  • ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
    0 0
    اگه حضرت علی شمشیر میکشیدن ، امروز ایشون میگفت علی حب قدرت داشت و جا طلب بود !!
  • ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
    0 0
    دکترای فلسفه اسلامی از دانشگاه سن‌ژوزف !!!! از این بهتر نمیتونه تفسیر کنه !!
  • ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
    0 0
    تو که طرفدار این هتاکی هستی اسمتو میشه گذاشت حیو......... برو تو مزرعت
  • ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
    0 0
    این بوی کباب نیست دارن خر داغ می کنن
  • ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    0 0
    روزنامه بهاربدکرده ولی چراین اقای سید علی‌اصغر غروی رامواخذه نمیکنن و بحال خودش رهاشده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس